Ondernemers inzichten Tips & tricks

Brainstormtechnieken

Een aantal weken geleden schreven wij over creativiteit. Een belangrijk onderdeel van het creatieve proces is de brainstormfase. Brainstormen is een creatieve manier om in een korte tijd veel nieuwe ideeën te bedenken over een bepaald onderwerp of vraagstuk. Een belangrijke eigenschap van zo’n sessie is dat elk oordeel over de geopperde ideeën worden uitgesteld. Geen enkel idee is onmogelijk. Pas wanneer de creatieve sessie klaar is, wordt alles beoordeeld op bruikbaarheid.

Om onderscheidend te zijn, moet je nieuwe manieren verzinnen om jouw bedrijf te laten groeien. Creativiteit opwekken gaat helaas niet altijd vanzelf. Daarom zijn er verschillende brainstormtechnieken die je erbij kunnen helpen. We kennen allemaal wel het mindmappen. Je schrijft een onderwerp in het midden en alle associaties daarbij schrijf of teken je eromheen. Loop je daarmee toch vast? Er zijn nog veel meer leuke manieren. Kies welke het beste bij je past en ga aan de slag!

1. Right Braining
VM Measures laat in hun video zes brainstormtechnieken zien. Eén daarvan is right braining. Dit houdt in dat je je creatieve gedachtes laat gaan door incomplete afbeeldingen te schetsen. Dit is vooral interessant als je een nieuw concept of product moet ontwikkelen. Je neemt één onderwerp en maakt tekeningen die daarbij passen. Zorg dat je ze niet helemaal afmaakt, maar laat een stukje over. Combineer deze afbeeldingen om op nieuwe ideeën te komen. In het voorbeeld uit de video is het onderwerp social media. Uit de verschillende tekeningen zijn de telefoon en grafieken samengevoegd. Idee: statistieken van social media ontvangen op je telefoon.

2. Verander je fysieke omgeving
Te lang in dezelfde ruimte blijven hangen doet geen goed aan je creativiteit. Verander je fysieke omgeving om nieuwe ideeën te krijgen. Werk je altijd thuis, maar heb je daar weinig inspiratie? Ga eens aan het werk op een flexplek in de stad. Neem je A3 vel en kleurtjes mee naar een café om daar te brainstormen. Geen tijd om ergens anders heen te gaan? Je kan ook je fysieke omgeving veranderen door bijvoorbeeld de stoelen ondersteboven te zetten of de tafel naar de andere kant van je kamer te verhuizen. Door je omgeving te veranderen, kijk je anders naar bepaalden zaken.

3. Pessimist vs. optimist
Bij nieuwe ideeën kan het lastig zijn om een uniek, maar realistisch concept te bedenken. Vind een creatieve oplossing door een gesprek te laten plaatsvinden tussen een pessimist en een optimist. Maak een rolverdeling tussen twee personen of maak een tweedeling tussen een groep mensen. Begin met een onderwerp. Bijvoorbeeld: ‘Laten we een nieuwe website maken.’ De pessimisten beginnen.

P: ‘We weten niet hoe we een website moeten maken.’
O: ‘We kunnen een websitebouwer inhuren.’
P: ‘We hebben geen geld voor een websitebouwer.’
O: ‘We kunnen een dienstenwisseling regelen.’
Oplossing: een websitebouwer inhuren en betalen door middel van een dienstenwisseling.

4. Rolwisseling
Bijna alle organisaties hebben wel eens te maken met stevige discussies. Verschillende partijen hebben verschillende belangen. Het zou fijn zijn als de betrokkenen begrijpen waarom de ander bepaalde keuzes maakt. Probeer de brainstormtechniek van de rolwisseling eens uit. De opdrachtnemer wordt marketingmedewerker, de marketingmedewerker wordt directeur en de leverancier wordt opdrachtnemer. Door te wisselen van rol tijdens de brainstormsessie leer je elkaars problemen en verantwoordelijkheden kennen. De leverancier heeft een andere kijk op het onderwerp dan de directeur. Door van rol te wisselen krijgen de deelnemers een brede kijk op de zaak. Wat zou jij graag willen zien als je klant zou zijn? Hoe zou jij het aanpakken als jij de manager bent?

Metafoor denken
Hoe zou Harry Potter het probleem oplossen? Denken in metaforen biedt mogelijkheden om nieuwe inzichten te generen als je creativiteit op slot zit. Kies een metafoor dat concreet en inspirerend is en niets te maken heeft met je onderwerp. Dit hoeven niet per se personen te zijn. Dat mogen bijvoorbeeld ook dieren, attractieparken of historische gebouwen zijn.

Voorbeeld:
Probleem: “We weten niet hoe we onze klanten op een leuke manier kunnen bereiken.”

We nemen de Efteling als metafoor.
Efteling:“We sturen iedereen een zegelbrief.”
We sturen een video op met een sprookjesverhaal.”
“De klanten krijgen een virtuele bril op alsof ze in de achtbaan zitten.”

6. Zes denkende hoeden
Brits psycholoog Edward de Bono bedacht de methode van de zes denkende hoeden. Het probleem dat kan ontstaan bij brainstormsessies is dat sommige mensen steeds op dezelfde manier blijven denken. Dus een pessimist zal snel in de negatieve spiraal terecht komen, een gevoelsmens zal vaak vanuit zijn emotie handelen. De methode van de zes denkende hoeden zorgt dat dit vaste rollenpatroon doorbroken wordt. De pessimist krijgt de hoed op van optimist en de gevoelsmens krijgt de hoed op van regisseur. Vervolgens zullen zij brainstormen of vergaderen in deze rol. Deze brainstormtechniek is ideaal voor grote groepen. Het voordeel is dat de betrokkenen op een andere manier kijken naar het onderwerp en het probleem vanuit alle oogpunten bekeken wordt.


De zes hoeden:
– Wit: objectief > feiten, cijfers
– Rood: emotioneel > intuïtie, ingevingen, gevoelsoordelen
– Geel: positief > kansen, voordelen
– Groen: freewheelen/uitvinden > creativiteit, nieuwe ideeën, out-of-the-box
– Zwart: advocaat van de duivel > negativiteit, risico’s, problemen, waakzaamheid
– Blauw: kalmte, denktaken ordenen, controle, focus, samenvatting

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *