Ondernemers inzichten Tips & tricks

Business Challenge: Business Model Canvas

Miljoenen organisaties wereldwijd werken met het Business Model Canvas. Dat is een manier om al je bedrijfsaspecten in kaart te brengen. De belangrijkste redenen waarom van kleine tot grote ondernemers eraan werken: het is een snelle en praktische manier om met strategie en innovatie om te gaan. De stappen zijn overzichtelijk en geeft bedrijven een tool om tot betere strategische ideeën te komen. Het draagt bij aan een betere samenwerking binnen team, mede doordat het model voor iedereen te begrijpen is.

De challenge: het Business Model Canvas invullen voor jouw bedrijf.

Uitleg bouwstenen:

Customer segments (doelgroepen)
Wat zijn de behoeftes, wensen en verlangens van jouw klanten? Zijn er verschillende soorten klanten? Heb je een focus? Denk verder aan opleiding, woonplaats, sociaal-economische achtergrond, levensstijl en waarden. Je geeft antwoord op wie je klanten zijn.

Value proposition (waarde bepalen)
Wat is de toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Welke behoefte of probleem los je op? Wat maakt jou anders dan je concurrent? Je geeft aan waarom je bedrijf nodig is voor je klant.

Customer Relationships (klantrelatie)
Hoe communiceer je met je klant? Bij verschillende soorten klanten: maak een onderscheid. Sta je voor een duurzame relatie? Wat zijn je contactmomenten? Is dit online of face-to-face? Waarom doe je dat op deze manier?

Channels (kanalen)
De verkoopkanalen waarmee je in contact staat met je klanten. Denk aan je marketing- en distributiestrategie. Gebruik je offline en/of online kanalen om klanten te bereiken? Kunnen ze jouw product in de winkel kopen of online? Hoe krijgen ze informatie over jouw dienst?

Revenu streams (inkomstenstroom)
Waar verdien je geld mee? Hoeveel klanten heb je nodig, hoeveel omzet moet je hebben om winst te maken? Je maakt duidelijk wat je verdienmodel is.

Key resources (noodzakelijke bedrijfsmiddelen)
Zonder deze bronnen kan je geen bedrijf leiden. Wat zijn de belangrijkste bedrijfsmiddelen om je product te maken. Om het product bij de klant te leveren? Wat voor mankracht heb je nodig? Denk bijvoorbeeld aan software voor je computer, personeel of een pand.

Key activities (noodzakelijke bedrijfsactiviteiten)
Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om waarde te creëren? Hoe onderhoud je klantrelaties en het werven van nieuwe klanten? Hoe voeg je waarde toe aan je product of dienst? Het gaat om activiteiten die belangrijk zijn om je klanten tevreden te houden en jezelf te onderscheiden.

Partners (samenwerkingen)
Welke partners heb je nodig om jouw bedrijf goed te laten verlopen? Hoe zijn zij betrokken? Ben je afhankelijk van deze partners? Wat doen zij precies voor activiteiten? Welke expertise en kennis heb je nodig?

Cost structure (kostenplaatje)
Wat zijn je kosten voor personeel, partners, producten, klanten, bedrijfsmiddelen en bedrijfsactiviteiten? Maak een kostenplaatje van je bedrijf. Het gaat om de kosten die noodzakelijk zijn om je bedrijf te starten of runnen.

Succes met het invullen! Neem gerust contact op als je vragen hebt.

Vertel het door!

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *