Ondernemers inzichten Tips & tricks

Trends voor 2017

Gelukkig nieuwjaar! Ongeschreven regels vertellen dat je dat eigenlijk niet meer mag zeggen na 6 januari, maar wij houden niet van standaard. Dus daarom op deze 11 januari wensen we jou de allerbeste wensen voor 2017!

Er is weer een hoop gebeurd in 2016. Veel iconen zijn overleden, vreselijke aanslagen zijn gepleegd.  Gelukkig was het nieuws niet alleen maar negatief. Er zijn ook leuke initiatieven uit de grond gestampt, technologische ontwikkelingen bereikte ons en we konden genieten van nieuwe festivals en feesten. We zijn benieuwd wat ons gaat brengen in 2017, dus we zochten een aantal trends en ontwikkelingen op. Nieuwe trends, maar vooral ook trends die zich in het voorgaande jaar al hebben gevestigd en in het komende jaar nog verder ontwikkelen. We schreven ze voor je op, in verschillende onderwerpen: van online marketing tot ondernemerschap en belevenissen!

Voice search
Sinds een paar jaar is voice search al aan het stijgen. Dat is een manier van zoeken waarbij je in plaats van typt, gewoon je zoekopdracht spreekt. De verwachting voor het nieuwe jaar en de jaren daarna is dat het alleen nog maar meer gebruikt zal worden. Het is dus noodzakelijk voor jouw als ondernemer om met de SEO daarop in te spelen. Zoekopdrachten die getypt worden, bevatten meer steekwoorden. Zoals: ‘flexplekken rotterdam’. Voice search bevat daarentegen meer echte vragen, zoals: ‘wat zijn goede flexplekken in rotterdam’. Als je je SEO daar niet op aanpast, kan je een hoop potentiële bezoekers missen.

Zzp’ers en freelancers
Het komt steeds vaker voor dat werkgevers een zzp’er of freelancer inhuren in plaats van een vaste werknemer in dienst te nemen. Met een vaste werknemer zijn de kosten hoog, zit je vast aan een contract en zorgt voor minder flexibiliteit als het bedrijf door een rustige periode gaat. Steeds meer afgestudeerden beginnen dan ook voor zichzelf, omdat het lastig is om een baan te vinden. Zelf werk creëren lijkt dan de ideale oplossing. In 2006 waren er nog 701.000 zelfstandigen. Tien jaar later waren dat er al 1.024.000. De stijging is het afgelopen niet zo sterk meer als eerder, maar het is nog steeds een belangrijke ontwikkeling.

Monostores
We gaan weer een beetje terug naar de ambachten en specialiteitenwinkels die je vroeger vaak zag. Monostores zijn winkels die één product verkopen. Vorig jaar zag je dat al in pop-upvorm in de Koopgoot in Rotterdam. Een winkel genaamd ‘De Pepernotenfabriek’ had enkel kruid- en pepernoten, maar wel in zo’n vijftig verschillende smaken. In de Markthal is dit ook al te zien, bijvoorbeeld met kraampjes die alleen donuts of alleen worst verkoopt.

Virtual Reality
Aan deze trend ontkomen we niet aan. Veel trendwatchers kondigen aan dat virtual reality een nog grotere rol gaat spelen in 2017. Vorig jaar maakten we al kennis met deze technologie. De Virtual Reality is al de koop in de elektronicawinkels, maar wordt vooral nog gebruikt voor games. De verwachting is dat dit ook in de vrijetijdsbranche steeds meer toegepast gaat worden om de beleving van de bezoekers te verhogen, bijvoorbeeld bij evenementen of attractieparken. Er wordt zelfs al volop gesproken over fused reality, waarbij de grenzen tussen realiteit en fictie flink vervagen. Bijvoorbeeld kleding passen zonder ze daadwerkelijk aan te trekken, maar gewoon door je virtual reality bril te bekijken. Voor nu lijken die technologieën nog ver weg, maar dat zeiden ze vroeger ook over mobiele telefoons!

Videocontent
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar met een video kan je nog meer laten zien. Videocontent wordt meer en meer ingezet bij marketingdoeleinden. Brandvideo’s, live-opnames, vlogs, etc. Een sterke video kan heel veel opleveren voor je bedrijf. Met een brandvideo kunnen mensen zich binden en identificeren met jouw bedrijf. Nu de wereld verplaatst van televisie naar internet, heeft het niet meer zoveel zin om tv-reclames te maken. Mensen kijken een video wanneer ze het zelf willen en een goede video wordt snel gedeeld met vrienden. Als je het goed doet, is dat dus een positieve ontwikkeling voor je marketing!

 

 

 

Vertel het door!

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *